Tuesday, September 8, 2009

harga minyak mirip harga tempeyek makcik gua pelik sungguh.

makcik saya berniaga kuih tempeyek...sudah lame dia berniaga kuih ini,banyak keuntungan yang diperolehi sehingga dia terkenal dan memiliki kereta mewah...pada awal perusahaanya dia hanya membuat tempeyek secara kecil-kecilan. bermula dgn titik tolak itu dia mengusahakan dengan bersungguh-sunguh sehingga dia berjaya.

dahulu makcik saya menjual tempeyek dengaan harga 2.30 sebungkus,berikut desakan dari penguna yang merungut harga tempeyek nya terlalu mahal dia menurunkan pada 2.10 untuk beberapa ketika dia sedang sibuk mengaut keuntungan,dia terdengar suara-suara yang mengatakan harga tempeyek di venezuela lebih murah dari harga yang dia tawarkan.

makcik saya tidak berputus asa dia tetap mencari jalan untuk menyelamatkan perusahaanye,setelah diteliti makcik saya membandingkan harga tempeyeknye dengan harga tempeyek di singapore,perancis,thailand,amerika syarikat...oleh sebab harga tempeyek disane jauh lebih tinggi dari makcik saya tawarkan semua pengguna kembali lega mengkonsumi tempeyek buatan makcik saya.

disebabkan oleh persaingan dalam perniagaan tempeyek dengan pendatang-pendatang baru dalam bidang ini, dan kegawatan ekonomi serta modal suntikan dari kerajaan melalui pakej ransangan ekonomi,kini makcik saya terpakse menjual tempeyeknya dengan harga standard yang baru iaitu 1.80.

disebabkan oleh margin keuntungan business makcik saya tidak menunjukan kadar pertumbuhan yang baik,dia mesti berusaha mencari keuntungan lagi untuk menampung hutang kereta mewah,rumah mewah,dan macam-macam lagi yang mewah dalam hidupnya. makcik saya memperkenalkan satu produk tempeyek millenium dengan harga runcit 1.75 dan untuk produk tempeyek yang kelas A ianya dijual pada harga 2.20 masih dilihat murah berbanding harga pengenalan dahulu..menurut makcik saya jumlah kacang yang dikurang kan membuatkan harganya jauh lebih rendah.

melalui cara ini makcik saya boleh menambahkan pendapatanya dan melunaskan bebanan hutang piutang nya. tetapi kegembiraan makcik saya tidak dapat kekal lame kerana ade suara-suara yang masih mengatakan harga tempeyeknya masih mahal. berikutan rungutan itu makcik saya mengambil langkah drastik dengan mengubal harga serta-merta. kini harga tempeyek makcik saya dipasaran adalah untuk tempeyek millenium harga sebungkus adalah 1.80 dan untuk tempeyek kelas A adalah 2.15

sekarang harga untuk tempeyek ini masih kekal dan tiada berita mahu berubah,mungkin kerana pasaran tempeyek makcik saya ini masih mengunjurkan margin yang mengutungkan pada graf keuntungan pada monitor komputer dirumahnya. tahniah makcik saya...saya berbangga menjadi anak saudara bagi mu...

12 comments:

mizzyN said...

yang meminta murah itu tak reti berniaga. die tau die nak beli murah aje, murah murah dan murah.

dia pun berfikiran murah.

intan izani said...

lama tak update
selamat berpuase bro!

kem salam kat makcik hang tu

l.i.f.e said...

sila hantar tempeyek ke mari. tapi tak mau kacang tanak atau kacang dal. mahu yg kacang hijau kecik2 itu :D

ajako said...

pedas sungguh kisah tempeyek makcikmu itu. Agaknye pelanggan tempeyek tu nak malas nak pikir pasal naik turun harga pasaran tempeyek sedunia, kut. tu yang sonyap skarang. tapi isu tempeyek ni bakal boom lagi rasanya, sbb pengguna takkan selamanya kenyang ngan strategi di balik tabir makcikmu itu...

Emey said...

saya undi Apek?!!!!

yoy said...

orang islam bodoh macam babi. patut mati punya agama. muslim semua otak kering. cipta nama bodoh ada lah.

yuking said...

Dear Mahathir, 22 years you left us nothing but:

- A generation of poor non-malays who is gangsters or selling DVDs
- AP issues
- A useless currency in the ringgit
- IC Project in Sabah
- Keris waving political party members
- MAS in deficit
- Proton in financial trouble
- Racial divide
- Tongkat generation
- World's most expensive tolls anywhere in the city

And now, after being out of politics, you suddenly talk a lot of malays this and that when you had 22 years in power and you did absolutely, jack shit.

Please old man, you want to make a change, it is too late now. All you can do is look at that man in the mirror and cry before you meet your almighty maker.

ruyom said...

Then let me re-quote Lee Kuan Yew:

Singaporean politician Lee Kuan Yew of the PAP, who publicly questioned the need for Article 153 in parliament, and called for a "Malaysian Malaysia".

In a speech, Lee Kuan Yew bemoaned what would later be described as the Malaysian social contract:

"According to history, malays began to migrate to Malaysia in noticeable numbers only about 700 years ago. Of the 39% malays in Malaysia today, about one-third are comparatively new immigrants like the secretary-general of Umno, Dato Syed Jaafar, who came to Malaya from Indonesia just before the war at the age of more than thirty. Therefore it is wrong and illogical for a particular racial group to think that they are more justified to be called Malaysians and that the others can become Malaysians only through their favour."

Eventually, and Singapore became an independent nation in 1965, with Lee Kuan Yew as its first prime minister.

aston said...

We all know that from history, whether it be May 1969 or Kampung Medan or those who dies under police custody, it is usually the malay Muslims who are mistreating and killing other races, maybe due to their heritage Muslim recalcitrant.

Not many malays are able to respond and debate openly to criticism. They only know how to respond in a violent manner way.

vesewe said...

Hear the stupid animal Khinzir Toyol grunting like a mad pig.
This Toyol is now the cause of much problem in Selangor. Balik ke Indonesia.

konek said...

Polis = Melayu = Rasuah
Askar = Melayu = Panglima2 bodoh
Bank = Melayu = Jadi kuli
Hospital = Melayu = Balaci untuk doktor india hahahahaha…
Sekolah = Melayu = Bodoh2 belaka (nasib baik ada cikgu india dan cina)
Sistem Kehakiman = Melayu = Senang dibeli (anne VK Lingam juga control badut2 melayu kapiaq hahahahaha)

YOU GO AND EAT SHIT!!!
YOU HAVE NEVER IMPROVE YOUR BRAIN AND STILL EAT SHIT
You scumbag..........were really have no brain, the head is full of tahi
Dey subsidize melayu kapiaq mother fucker, why are you bucking like anjing kurap lol…lol…lol…lol…lol…hahahahaha…

---Hamba Allah--- said...

apek,ur aunty should cari pembekal yang ley jual di pasaran y tinggi..
=)